12.02.2024.
Savjeti stručnjaka vezano za provjeru i podešavanje zračnosti ventila motora.
Kod motora s unutarnjim izgaranjem potrebna je stalna izmjena radnih tvari čije izgaranje daje pogonsku snagu motora. Izmjenu radnih tvari u cilindrima, zraka i goriva, omogućuje tzv. razvodni mehanizam motora, pomoću ventila, bregastog vratila i elemenata za prijenos pomaka s brijega na ventil. Preko usisnih ventila upravlja se punjenjem cilindara motora svježim zrakom, a ispušni ventili omogućuju pražnjenje cilindara od plinova izgaranja.
Ventili su u radu opterećeni vrlo visokim temperaturama te stalnim izmjenama opterećenja na tlak i na rastezanje, uslijed otvaranja i zatvaranja protočnih kanala. Sklop mehanizma ventila izrađuje se stoga od više metala različitih svojstava, da bi se osiguralo dobro brtvljenje, malo trošenje i trajno pouzdan rad ventilskog mehanizma. Mijenjanjem radne temperature motora dolazi do promjena dimenzija njegovih komponenata, kao posljedica temperaturnih širenja i skupljanja dijelova. Toplinske promjene dimenzija odražavaju se na ventilskom mehanizmu kao potreban određeni prazni hod ili tzv. “zračnost ventila”.
Zračnost ventila utječe na stanje smjese goriva i zraka, koja izgara u cilindrima, pa se mora stalno održavati na određenoj optimalnoj veličini. Kod motora gospodarskih vozila ne primjenjuju se uređaji za automatsko održavanje propisane zračnosti ventila te proizvođači motora propisuju ručno provjeravanje i podešavanje te zračnosti, u redovitim intervalima i najčešće na hladnom motoru.
Kod prevelike zračnosti ventila skraćuje se vrijeme otvorenosti ventila, smanjuje se punjenje cilindara zrakom i veća je buka ventila. Odgovarajuće se narušava i učinak motora. Kod pak premale zračnosti ventila, pri manjim odstupanjima početno se javlja lošiji učinak motora, uslijed lošije dinamike strujanja plinova kroz cilindar, a u krajnjem slučaju može doći do nepotpunog zatvaranja protočnih kanala, pri čemu ventil ne brtvi plinove u cilindru. Kod većih odstupanja zračnosti ventila posljedice mogu biti vrlo skupe - od lošeg izgaranja (prodor plinova izgaranja u usisni kolektor) do gubitka kompresije cilindra uslijed pregaranja ventila i sjedišta ventila pa čak i s oštećenjem klipa u cilindru.
Prevelika zračnost ventila u praksi nastaje u pravilu kao posljedica pogreške servisera koji obavlja servisne radove na motoru. Nasuprot tome, smanjivanje zračnosti ventila nastaje normalnim trošenjem komponenata ventilskog mehanizma, posebno sklopa ventil-sjedište ventila. Kako se kod motora
gospodarskih vozila ne primjenjuju mehanizmi za održavanje potrebne zračnosti ventila, zbog mogućnosti njihovog nepovoljnog utjecaja na pouzdanost motora, potrebno je zračnost ventila redovito provjeravati i podešavati kad treba. Intenzitet trošenja ventilskog mehanizma prirodno je u izravnoj vezi s uvjetima rada motora odnosno s njegovim opterećenjem, što se također održava na duljinu intervala za provjeru i podešavanje zračnosti ventila.
Kod suvremenih motora gospodarskih vozila redovito provjeravanje i podešavanje zračnosti ventila važno je ne samo zbog brige za trajnost, pouzdanost i ekonomičnost motora, već i za održavanje ispravnog stanja štetnosti ispuha motora, unutar propisanih Euro standarda za ispušni plin. I zato se taj naizgled jednostavan posao treba povjeravati stručnim serviserima u koje imamo povjerenje da će ga korektno obaviti.