23.03.2022.
Sve veći broj europskih gradova u mrežu javnog gradskog prijevoza uvodi električne autobuse. U skorijoj budućnosti očekujemo da će se i Hrvatska pridružiti tom trendu. Kako bi spremno dočekali tu tranziciju naš MAN ProfiDrive trener Mario Jurić je s kolegama iz drugih europskih zemalja prošao edukaciju za upravljanje električnim vozilima, ali i educiranje budućih vozača električnih vozila.
Doseg vožnje s punim kapacitetom baterije je jedno od najčešćih pitanja koje vežemo uz električna vozila. Na doseg vožnje i potrošnju energije kod električnih vozila osim vremenskih uvjeta, topografije terena na kojem se vozi i broja zaustavljanja, veliki utjecaj ima i stil vožnje.
Za razliku od vremenskih uvjeta i topografije terena na koje vozač ne može utjecati, stil vožnje je nešto na što svaki vozač ima utjecaja. Stoga smo pitali ProfiDrive trenera Maria Jurića da podijeli s nama iskustva i savjete s višednevnog školovanja na kojem je s kolegama iz drugih europskih zemalja prošao praktičnu i teoretsku obuku. Svoje praktične sate je odradio na svim MAN-ovim električnim vozilima – autobusu Lion's City E, kamionu eTGM te kombiju eTGE.
Vožnja s predviđanjem
Vožnja s predviđanjem je stil vožnje koji vozaču osigurava veću sigurnost u prometu, ali i smanjuje potrošnju i negativan utjecaj na okoliš kako kod vozila s dizelskim motorom tako i kod električnih vozila. Voziti s predviđanjem je izuzetno važno kod vožnje električnih vozila jer se takvim stilom vožnje povećava doseg, a vožnja postaje učinkovitija. „Ne postoji značajna razlika između vožnje vozila s dizelskim motorom i električnog vozila. Kod električnog vozila fokus također treba biti na vožnji s predviđanjem, dakle pratiti tok prometa i na vrijeme uočavati situaciju i prilagođavati vožnju“, rekao nam je Mario.
U idealnom scenariju, cilj bi bio koristiti samo jednu pedalu tijekom vožnje, tzv. one pedal driving. Ta pedala kod električnih vozila se više ne zove pedala gasa ili akceleracije nego pedala za vožnju (engl. driving pedal). Čim vozač popusti pritisak na pedalu gasa, vozilo počinje kočiti i dolazi do rekuperacije energije. Ova funkcija pridonosi jednostavnijem upravljanju vozilom te manjem umaranju vozača čime se postiže veća sigurnost u prometu.
Kočenje i ubrzavanje
Kočenje i ubrzavanje su dvije stvari pomoću kojih vozač može utjecati na potrošnju energije i doseg vozila. Veliki naglasak se kod električnih vozila stavlja na kočenje. Regenerativnim kočenjem dio kinetičke energije se pretvara u električnu, pohranjuje se u bateriju i tako povećava doseg vozila. Na taj način ujedno se štede i komponente kočionog sustava kojima se značajno produljuje servisni interval i smanjuje operativni trošak vozila.
A kako bi se što veća količina energije rekuperirala natrag u bateriju potrebno je postepeno kočiti i smanjivati brzinu vozila. „Ne mora se nužno kočiti pedalom kočnice, kada se makne noga s pedale gasa vozilo također usporava i takvim kočenjem dolazi do rekuperacije i baterija se puni“, naglašava Mario i dodaje: „Postupnim kočenjem rekuperira se veća količina energija nego kod naglog kočenja, a uz to i vožnja je udobnija - to u kamionu ili automobilu nije toliko bitno jer voziš sam sebe, ali kad voziš 50 ljudi u autobusu, udobnost i sigurnost su jako važni.“ Način na koji vozač ubrzava također ima važan utjecaj na potrošnju energije. Linearnim ubrzavanjem troši se manje energije i baterija se sporije prazni nego kod naglog ubrzavanja.
Udobnost vožnje je na novoj razini
„Meni je vožnja električnog vozila daleko udobnija i ljepša za razliku od vožnje vozila s dizelskim motorom. Nema mijenjanja brzina, postoji samo jedan stupanj prijenosa, vozilo ide jednolično i vožnja je ležernija“, ističe Mario. Izostanak buke i trešnje motora također pridonosi kvalitetnijem doživljaju vožnje. Mario napominje da će možda nekim vozačima biti problem naviknuti se na izostanak zvuka motora, ali za njega odsutnost buke pridonosi dodatnom komforu u vožnji.
Ta ugodnija vožnja će biti najveća prednost kod autobusa. „Opet ponavljam, ogromna je razlika između kamiona i autobusa, jer u kamionu je vozač sam. Ali kad voziš 50-60 ljudi ili primjerice 100 ljudi u zglobnom autobusu onda je to bitno, zar ne? I tu je baš onda ovo dobro rješenje za povećanje kvalitete javnog prijevoza. Nema mijenjana brzina, vozilo postepeno ubrzava do maksimuma i jednolično klizi“, zaključio je MAN ProfiDrive trener.