04.02.2022.
Sigurno ste se našli u situaciji da prilikom gradske vožnje u skučenim i ulicama punih ljudi poželite vidjeti prostor oko vozila kao što bi mogla vidjeti ptica. Zasigurno se ista želja javi i prilikom parkiranja, pogotovo ako je vozilo kojim upravljate veće, a parkirno mjesto se nalazi upravo ispred ljudi koji uživaju na terasi kafića. Koliko puta se biciklist samo „stvorio“ ispred, pored ili iza vas?
To su samo neke od situacija koje vozačima stvaraju nelagodu jer se javlja osjećaj da vozač ne drži sve pod kontrolom, ali tehnologija u auto industriji rapidno napreduje i želje postaju stvarnost.
Veliki značaj se daje razvoju sustava kamera, primjerice kameri koja prenosi sliku iz ptičje perspektive na ekran u vozilo gdje je moguće vidjeti kompletno vozilo i bližu okolinu.
Kod osobnih vozila sustav funkcionira tako da kamere snimaju okruženje, a upravljačko računalo te snimke povezuje u cjeloviti prikaz. Kod kamiona i autobusa je princip funkcioniranja gotovo isti, no zbog različitih konfiguracija i nadogradnji vozila kamera snima i dio samog vozila da bi vozači lakše upravljali vozilom u prostoru.
Upravo zbog navedenog ovakvi sustavi sigurnosti uvelike pomažu u kamionskom i autobusnom segmentu pa se možemo osvrnuti na rješenje koje MAN kao poznati njemački proizvođač gospodarskih vozila nudi. Riječ je o video sustavu MAN BirdView 360° o kojem donosimo više detalja u nastavku teksta.
Video sustav MAN BirdView 360° stavlja fokus na sigurnost svih sudionika u prometu. Misija ovog sustava je gotovo besprijekorno nadzirati okolinu te upozoriti na moguću prepreku, opasnost ili problem. Sustav kamera MAN BirdView 360° može se ugraditi na kamione i autobuse maksimalne duljine 14 metara, širine 2,6 te visine 4 metra.
Svima je jasno da postoje područja koja se ne mogu vidjeti ni uz pomoć retrovizora. Sa sustavom MAN BirdView 360° ta područja mogu postati vidljiva vozačima. Sustav se sastoji od četiri HD kamere, a radi tako da snima područje oko vozila širokokutnim kamerama montiranim na prednjoj, bočnoj i stražnjoj strani vozila, te u realnom vremenu prenosi sliku visoke rezolucije iz ptičje perspektive na 7-inčni monitor vozila. Sustav omogućuje i pohranjivanje video zapisa za naknadnu analizu nastale štete.
Dok vozilo miruje ili vozi brzinom do 15 km/h sustav prikazuje neposrednu okolinu, a pri brzinama od 15km/h do 40km/h prikazuje najveći mogući prostorni pogled do 6m oko vozila. Pri brzini većoj od 40km/h monitor se isključuje. Kod davanja žmigavca, slika daje slobodan pogled na kompletnu stranu i stražnje područje, a prilikom uključivanja stupnja prijenosa za vožnju unatrag prikaz se usredotočuje na sliku stražnje strane. Vozač može savršeno vidjeti neposrednu okolinu, što je idealno za vozila kod kojih se često u neposrednoj blizini nalaze osobe koje obavljaju posao (distributivna, komunalna i vatrogasna vozila) ili putnici (autobusi). Kad je riječ o putnicima posebnu važnost pridajemo prijevozu djece, ovaj sustav omogućava jasnu preglednost i povećava sigurnost nestašnih i neopreznih mališana. Sustav se pokazao kao dobro rješenje i u građevinskom sektoru gdje je teren često skučen, nepregledan i klizavih površina.
Vozači koji su imali priliku upravljati vozilima s navedenom tehnologijom bi se nerado vratili na vožnju bez navedene tehnologije, dok oni koji će se tek susresti s ovakvim sigurnosnim rješenjima će se ugodno iznenaditi zbog osjećaja veće sigurnosti.