26.09.2022.
Dekarbonizacija transporta, digitalizacija logistike i nedostatak vozača kamiona predstavljaju sve veće izazove za prijevozničke tvrtke. Svoje odgovore na ove probleme tvrtka MAN Truck & Bus predstavila je na sajmu IAA Transportation 2022.
Prelazak na održivu, klimatski neutralnu mobilnost odvija se sve brže. Stoga se i MAN na ovogodišnjem sajmu IAA Transportation fokusirao na tri megatrenda: cestovni prijevoz robe s nultom emisijom CO2, digitalizaciju za učinkovitije upravljanje voznim parkom te autonomnu vožnju.
"S još nižom potrošnjom goriva, većom fokusiranosti na potrebe vozača i korisnim digitalnim uslugama, kao što je automatsko plaćanje na benzinskim postajama, pojednostavljujemo svakodnevno poslovanje našim kupcima. Naša proizvodnja je fleksibilna. Naš budući električni kamion radimo na istoj proizvodnoj liniji kao i naša konvencionalna vozila, samim tim ovisno o željama naših kupaca možemo elektrificirati kamion ili ga proizvesti u inačici s dizelskim motorom. Na početku proizvodnje, naš novi električni kamion pokrivat će sva područja primjene, bilo da se radi o lokalnoj distribuciji mlijeka ili transportu zelenog čelika* na velike udaljenosti. Podržat ćemo naše klijente što je više moguće u njihovom prijelazu na električnu mobilnost. U tome će nam pomoći naša dugogodišnja stručnost u području električnih autobusa, kombija, ali i kamiona u lokalnoj distribuciji, MAN eTGM” objašnjava Alexander Vlaskamp, izvršni direktor tvrtke MAN Truck & Bus SE.
Središnji dio MAN-ove prezentacije na sajmu bio je prototip novog električnog kamiona, koji će prvim kupcima biti dostupan od 2024. godine. "Električni lav" je već spreman za budući megavatni sustav punjenja, visoki kapaciteti punjenja s kratkim periodom punjenja, uz koji je MAN-ov električni kamion prikladan za dugolinijski prijevoz s dnevnim dosezima između 600 i 800 kilometara. Uz niske operativne troškove te najbolju energetsku ravnotežu, baterijsko-električna vozila nude najprikladniju tehnologiju za buduće flote gospodarskih vozila bez emisija CO2. Što se tiče raznolikosti primjena i mogućih koncepata karoserije, budući MAN eTruck nije ni na koji način inferioran današnjem dizelskom kamionu: prikladan je za različite primjene, od dugolinijskog prijevoza rashlađene hrane, tihog zbrinjavanja otpada u gradu do transporta građevinskih materijala do gradilišta.
Za uspješnu tranziciju s dizelskog na električni pogon potrebno je provesti analizu potreba kupca mnogo prije same kupnje električnog kamiona. Iz tog razloga MAN sada nudi uslugu MAN eMobility Consulting, koju je razvio na temelju dosadašnjeg iskustva savjetovanja javnih gradskih prijevoznika, a premijerno ju je predstavio na sajmu IAA. MAN eMobility Consulting uključuje savjete o vozilu te razmatra specifične uvjete primjene za kupca, optimizaciju troškova, analizu ruta, optimizaciju voznog parka i na temelju tih podataka pruža potrebne savjete o infrastrukturi za punjenje. Odsada, dostupni su i brojni digitalni alati koji će kupcima dodatno olakšavati prijelaz na električnu mobilnost. Digitalni alat MAN eReadyCheck može pomoći tvrtkama u provjeri može li se njihova dostavna ruta prijeći u potpunosti s električnim vozilom, a MAN eManager pomaže upraviteljima voznih parkova da vode računa statusu punjenja njihove flote električnih vozila.
MAN je na sajmu IAA uz pregled već dostupnih digitalnih usluga, predstavio i buduće digitalne usluge. Usluga MAN Now već se može koristiti za ažuriranje karata za navigaciju i za instalaciju programa vožnje kao što je MAN EfficientCruise. Digitalne usluge MAN ServiceCare te MAN Perform pomažu osigurati optimalnu potrošnju goriva uz maksimalnu dostupnost vozila. Na sajmu IAA MAN je po prvi put predstavio i novi digitalni sustav plaćanja MAN SimplePay koji će vozačima znatno olakšavati posjet benzinskim postajama, a upraviteljima voznih parkova praćenje troškova.
Za održivi prijevoz roba autonomna vožnja je ključni faktor. Glavne prednosti koje donosi autonomna vožnja su manji broj nesreća uzrokovanih ljudskom pogreškom, više fleksibilnosti i učinkovitosti s obzirom da zakonski propisano vrijeme odmora vozača više nije obavezno te smanjena potreba za vozačima na dugim relacijama. Na sajmu IAA MAN je predstavio aktualne projekte kako bi objasnio razvojne fazne, od autonomne vožnje na zatvorenim prostorima do potpuno autonomne vožnje na autocesti između logističkih čvorišta. Primjerice, projekti ANITA za autonomni transport kontejnera na terminalima i ATLAS-L4 za autonomni transport između čvorišta, što je u Njemačkoj od ove godine i zakonski moguće. Krajem 2024. godine ATLAS-L4 bi trebao biti prvi kamion koji će autonomno voziti na njemačkim autocestama.
MAN je predstavio i novu verziju motora D26. Kod prijevoza robe u dugolinijskom prometu, prijevoza teških tereta ili kod građevinskih vozila potrošnja goriva je manja za do 3 % od već vrlo ekonomične verzije – istovremeno okretni moment povećan je za 50 Nm, a sve varijante motora pojačane su za dodatnih 10 KS. Dodatnu uštedu u dugolinijskom prijevozu osiguravaju nove aerodinamičke mjere za MAN TGX, koje dodatno smanjuju otpor strujanja zraka oko kabine, a uključuju i proširenja koja poboljšavaju prijelaz strujanja zraka prema poluprikolici. Zajedno s uštedom motora, to omogućuje uštedu goriva do 4 % u prijevozu robe na dužim dionicama.
MAN je na sajmu IAA također unio još više emocija u svoju postojeću ponudu proizvoda. Ekskluzivna vrhunska oprema Individual Lion S, koja je jednako popularna među vozačima i poduzetnicima od sada će biti dostupna i za MAN TGS vozila. Također, sada su dostupne i brojne inovacije, primjerice digitalni sustav zamjene retrovizora MAN OptiView, a tipični crveni dizajnerski elementi u interijeru i eksterijeru vozila nadopunjeni su novim vizualnim naglascima.