19.07.2021.
Ipak automobili, kamioni i autobusi
koji su trenutno još uvijek najzastupljeniji na tržištu voze na benzin ili
dizelsko gorivo pa je smanjenje potrošnje goriva i dalje važna tema za vozače.
Na potrošnju goriva utječe samo vozilo i tehnologija vozila pa se korištenjem
lakših materijala u proizvodnji ili modernih tehnologija za vrijeme vožnje, kao
što su prediktivni tempomati, potrošnja može značajno smanjiti. Tako primjerice
nova generacija MAN-ovih kamiona ima do 8,2 %* manju potrošnju od usporedivog
modela prošle generacije. Nadalje, na potrošnju utječu uvjeti na cesti kako
vremenski tako i prometni pa dok na vremenske uvjete još ne možemo utjecati,
moderne tehnologije mogu nam pomoći kod planiranja ruta i izbjegavanja
prometnih gužvi. Treći važan segment, a vjerojatno i najvažniji, je svakako
vozač. Od stila vožnje do pripremanja vozila za put vozači imaju veliki utjecaj
na potrošnju. Savjeta ima puno, od provjere tlaka u gumama i micanja
nepotrebnog tereta iz vozila do predviđanja prometnih situacija i izbjegavanja
agresivne vožnje. MAN-ov ProfiDrive trener i stručnjak za ekonomičnu vožnju
Mario Jurić predlaže tri stvari na koje treba obratiti pažnju, a koje vozači
mogu najlakše implementirati u pokušaju smanjivanja potrošnje goriva.
Prvo treba obratiti pažnju na ispravan tlak u gumama. Tlak
zraka u gumama utječe na potrošnju goriva, ali nije zanemariva ni činjenica da
previsokim odnosno preniskim tlakom zraka u gumama dolazi do pojačanog trošenja
guma čime se stvaraju dodatni troškove češćeg investiranja u nove gume. Gume se
pumpaju uvijek na hladno, a ispravan tlak zraka u gumama propisao je proizvođač
guma i možemo ga naći u uputama, ali i na svakoj gumi. Ako kao primjer uzmemo
tegljač s poluprikolicom koji ima 12 kotača, niži tlak zraka u gumama od samo 2
bara na svih 12 guma znači veću potrošnju goriva od 1,5 l na 100 km.
Druga dva savjeta zahtijevaju malo više truda u
implementaciji, ali mogu uvelike doprinijeti smanjenju potrošnje i što je još
važnije povećanju sigurnosti u prometu. Prvi od njih je prihvaćanje stila
vožnje s predviđanjem situacija na cesti, a dobro bi bilo pridržavati se
sljedećih savjeta:
izbjegavati nepotrebna ubrzavanja
jer stalno ubrzavanje i usporavanje predstavlja beskorisno trošenje energije
koristiti inerciju vozila (uz
održavanje brzine u zakonskim okvirima)
ukoliko poznajemo dionicu po kojoj
vozimo iskoristiti stečeno znanje i predvidjeti moguće situacije na cesti
promatrati promet daleko ispred
sebe
držati dovoljan razmak između
vozila koja voze ispred nas
voziti ravnomjerno i koncentrirano
kočiti promišljeno
pravovremeno prilagoditi način
vožnje na promjenu situacije
promišljeno upotrebljavati
tempomat ili ograničavač brzine, a ako je potrebno isključiti ga
Treći savjet važan za manju potrošnju goriva odnosi se na
ravnomjernu vožnju, odnosno održavanje konstantne brzine. Ako je vozilo
opremljeno sustavima asistencije vozaču, dobro je iskoristiti prednosti koje
nam pruža tehnologija. Kod regulacija brzine tempomatom podešavamo brzinu koju
vozilo konstantno zadržava, a u tim uvjetima potrošnja je ispod prosječne. Kod
regulacija brzine ograničivačem brzine vozilo ne ide preko maksimalno zadane
brzine. U uvjetima kad nije moguće koristiti tempomat uvijek je moguće
koristiti ograničivač brzine. Na taj način opet možemo postići konstantnu
brzinu i potrošnju goriva držati ispod naše uobičajene prosječne potrošnje. Naravno,
dodatna pogodnost korištenja ovih sustava je činjenica da tako lakše možemo držati
brzinu unutar zakonski propisane te na taj način izbjeći kazne za prekomjernu
brzinu.
*kod aktivne primjene elektroničkih sustava asistencije za vozača