100. obljetnica izuma koji pokreće svijet

17.07.2024.

Od prvog dizelskog motora, do današnjeg common-rail sustava inovacije MAN-a transformiraju gospodarska vozila. 
Gospodarska vozila, posebno ona najvećih masa i snaga, danas je nemoguće zamisliti bez dizelskog motora nazvanog po Rudolfu Dieselu koji je svoj izum patentirao davne 1892. godine. Prvi dizelski motori bili su veliki i teški te su se koristili u tvornicama ili brodovima. No, 12. ožujka 1924. dva MAN-ova inženjera krenula su na test-vožnju iz tvornice u Augsburgu do Nürnberga, a ispod haube njihovog kamiona MAN Saurer nalazio se dizelski motor potpuno nove konstrukcije. 

Bila je to svjetska premijera eksperimentalnog dizelskog motora koji je po prvi put ubrizgavao gorivo izravno u cilindre. S oko 40 KS raspoložive snage testni vozači uspješno su završiti putovanje od 140 kilometara za pet i pol sati. Ta uspješna vožnja bila je vatreno krštenje za novo tehničko rješenje koje je omogućilo da se ekonomičan dizelski motor napravi dovoljno kompaktno da se po prvi put može koristiti u motornim vozilima. Koliko je takva konstrukcija motora bila napredna  pokazuje činjenica da je prvi automobil s dizelskim motorom koji ima izravno ubrizgavanje goriva ušao u serijsku proizvodnju više od 60 godina kasnije. Bilo je to Fiat Croma 1988. godine.

Prvi MAN-ov motor s izravnim ubrizgavanjem goriva predstavljao je prekretnicu u tehnici dizelskih motora. Taj motor štedio je do 75 posto operativnih troškova u odnosu na benzinske motore uobičajene u to vrijeme te je time stvorio temelj za trijumf dizelskih motora u pokretanju kamiona. Važan utjecaj smjerokaza koji su postavili inženjeri MAN-a može se vidjeti i danas: svaki suvremeni dizelski motor proizveden zadnjih 20-tak godina, bilo da se radi o automobilu ili kamionu, koristi izravno ubrizgavanje dizela. 

Danas se common-rail sustav motora dokazao kao najučinkovitije rješenje za ubrizgavanje goriva, a MAN je među prvim proizvođačima velikih motora, već od 2004. godine, primijenio common-rail tehniku. Kod motora generacije Euro VI nezamjenjiv je doprinos common-rail tehnike u naknadnoj obradi (pročišćavanju) ispušnog plina, pri čemu ubrizgavanje goriva pod visokim tlakom do čak 2500 bara omogućuje sve manju potrošnju goriva. Stoga su od početka primjene standarda Euro VI, od 2014. godine, common-rail tehniku usvojili i svi ostali proizvođači kamiona.

Predstavljanje prvog dizelskog motora s izravnim ubrizgavanjem goriva na „Berlin Motor Show“ u prosincu 1924. godine impresioniralo je javnost i specijalizirane medije. Časopis Njemačke udruge inženjera donio je svoju presudu: "U cijelom području motora za kamione i s njim povezanih pitanja goriva, MAN dizelski motor bez kompresora (za ubacivanje goriva u motor, op. aut.) zasigurno je najznačajnija inovacija koja se ikada mogla vidjeti na izložbi." I tako je otvoreno novo poglavlje priče jednog uspješnog izuma koji pokreće svijet.

vrh stranice