03.10.2024.
Kad se govori o asistentima za
vozača u pravilu se misli na sustave koji aktivno djeluju u vožnji pružajući
pomoć vozaču za izbjegavanje nezgoda. Prema statistikama o prometnim nezgodama,
u više od 90% slučajeva krivnja je u pogrešci vozača pri čemu su najčešći
razlozi nezgoda nepažnja, pogrešna procjena ili greške u vožnji. Ono što je
bitno za reći je da se najveći broj nezgoda zapravo može izbjeći.
Načelno se sustavi asistencije
vozaču mogu podijeliti na sustave udobnosti i sustave sigurnosti iako je teško
napraviti jasnu podjelu jer se u mnogim slučajevima pojmovi međusobno
preklapaju. Nove generacije vozila opremljene su brojnim naprednim asistentima
za vozače koji značajno poboljšavaju sigurnost, udobnost i efikasnost vožnje te
pomažu ili rasterećuju vozača u vožnji. Oni čine vožnju sigurnijom i ugodnijom,
smanjujući stres vozača i optimizirajući performanse vozila.
Neke od mogućnosti modernih
sustava asistencije vozaču su:
upozorenje
prije napuštanja voznog traka
stabiliziranje
vozila kod prevelike brzine vožnje u zavoju
podržavanje
maksimalnog kočenja vozila
nadgledanje
održavanja sigurnosnog razmaka
poboljšanje
opažanja biciklista i pješaka
U nastavku ćemo detaljnije opisati različite asistente za
vozače. Većina njih je već zakonska obveza za proizvođače, a mi ćemo se fokusirat
na to kako je MAN riješio specifične zahtjeve za veću sigurnost teretnih vozila
u prometu.
SUSTAVI ASISTENCIJE VOZAČU:
1. Klasični i adaptivni tempomat i ograničenje brzine vožnje
Klasični tempomat omogućava vozačima da održe konstantnu
brzinu bez potrebe za stalnim pritiskom na papučicu gasa. Ovo je posebno
korisno na dugim putovanjima, smanjujući umor vozača i omogućujući im da se
usredotoče na promet i uvjete na cesti. Uz klasični tempomat, tu je i
ograničenje brzine koje osigurava da vozilo ne prekorači postavljenu maksimalnu
brzinu, čime se povećava sigurnost i smanjuju rizici od prekršaja.
2. Adaptivni tempomat (ACC - Adaptive Cruise Control) je naprednija verzija
klasičnog tempomata koja automatski prilagođava brzinu vozila prema prometnoj
situaciji ispred vozila. Korištenjem radara i senzora, ACC održava sigurnosni
razmak od vozila ispred, automatski usporava ili ubrzava kamion prema potrebi.
Ovo značajno smanjuje stres i umor vozača, posebno u uvjetima velikih prometnih
gužvi.
3. MAN EfficientCruise i MAN EfficientRoll
MAN EfficientCruise je inteligentni tempomat koji koristi
podatke o topografiji prometnica za optimizaciju vožnje. U kombinaciji s MAN
EfficientRoll funkcijom, sustav omogućava dodatno upravljanje mjenjačem brzina,
čime se postiže maksimalna ekonomičnost potrošnje goriva. Korištenjem ovih
tehnologija, kamioni automatski prilagođavaju brzinu i odabir brzine kako bi
iskoristili gravitaciju pri vožnji nizbrdo i minimizirali potrošnju goriva.
4. Pomoć za kočenje u slučaju opasnosti (EBA - Emergency
Brake Assist)
Emergency Brake Assist (EBA) sustav automatski prepoznaje
situacije u kojima je potrebno hitno kočenje kako bi se izbjegla nesreća.
Korištenjem radara i kamera, sustav prati promet ispred vozila i u slučaju
opasnosti automatski aktivira kočnice. Ovo može biti presudno u sprječavanju
sudara, posebno u situacijama kada vozač nije u mogućnosti brzo reagirati.
5. Pomoć protiv izlaska iz voznog traka (LGS - Lane Guard System)
Lane Guard System (LGS) nadzire
poziciju vozila unutar voznog traka i upozorava vozača u slučaju nenamjernog
prelaska preko linija traka. Ovo je izuzetno korisno na dugim putovanjima gdje
vozač može biti umoran ili dekoncentriran, pomažući u održavanju sigurnog
položaja na cesti.
6. Aktivno stabiliziranje ovjesa Vozila (CDC - Continuous
Damping Control)
Continuous Damping Control (CDC) sustav omogućava
kontinuirano prilagođavanje ovjesa vozila u realnom vremenu. Ovaj sustav
poboljšava stabilnost i udobnost vožnje, prilagođavajući se uvjetima na cesti i
opterećenju vozila. Time se smanjuje rizik od prevrtanja i povećava sigurnost,
posebno kod naglih manevra i vožnje na neravnim površinama.
7. Nadzor tlaka zraka u kotačima (TPM - Tire Pressure
Monitor)
Tire Pressure Monitor (TPM) sustav kontinuirano prati tlak u
gumama i upozorava vozača u slučaju nepravilnosti. Ispravan tlak u gumama je
ključan za sigurnu vožnju, ekonomičnost goriva i dugovječnost guma. TPM sustav
pomaže u održavanju optimalnih uvjeta, smanjujući rizik od nesreća uzrokovanih
nepravilnim tlakom.
8. Nadzor mrtvog kuta kod skretanja (MAN Turn Assist)
MAN Turn Assist sustav pomaže
vozačima pri skretanju na malim brzinama, posebno u urbanim sredinama gdje su
pješaci i biciklisti česti. Sustav koristi senzore za nadzor mrtvog kuta i
upozorava vozača na prisutnost objekata ili osoba, smanjujući rizik od nesreća
pri skretanju.
9. Prepoznavanje prometnih znakova (MAN AttentionGuard)
MAN AttentionGuard sustav koristi kamere za prepoznavanje
prometnih znakova uz cestu i prikazuje ih vozaču na displeju. Ovo pomaže
vozačima da budu svjesni trenutnih ograničenja brzine, znakova upozorenja i
drugih važnih informacija, poboljšavajući sigurnost i usklađenost s prometnim
propisima.
10. Automatsko kočenje (MAN SafeStop Assist)
MAN SafeStop Assist pruža sigurnost za logističke tvrtke i
njihovo upravljanje voznim parkom u slučaju potencijalno opasnog scenarija, tj.
ako vozač padne u nesvijest ili više ne može kontrolirati kamion iz drugih
razloga i kamion postaje vozilo bez vozača. Ako se to dogodi, sustavi pomoći
vozaču kamiona samostalno dovode kamion do kontroliranog i sigurnog mirovanja,
čime se sprječavaju sve moguće nesreće, poput sudara s prometom u mirovanju. MAN
SafeStop Assist samostalno utvrđuje da
li vozač još uvijek aktivno vozi i može zakočiti vozilo. Nakon toga koristi MAN
ACC Stop and Go adaptivni tempomat, zajedno s drugim sustavima, za automatsko
kočenje vozila na kontrolirani način. Sustav omogućuje poboljšanu prvu pomoć
vozaču, ako je potrebno, otključavanjem vrata i uključivanjem unutarnjeg
osvjetljenja.