Asistenti za vozače koji doprinose sigurnosti u prometu

03.10.2024.

Kad se govori o asistentima za vozača u pravilu se misli na sustave koji aktivno djeluju u vožnji pružajući pomoć vozaču za izbjegavanje nezgoda. Prema statistikama o prometnim nezgodama, u više od 90% slučajeva krivnja je u pogrešci vozača pri čemu su najčešći razlozi nezgoda nepažnja, pogrešna procjena ili greške u vožnji. Ono što je bitno za reći je da se najveći broj nezgoda zapravo može izbjeći.

Načelno se sustavi asistencije vozaču mogu podijeliti na sustave udobnosti i sustave sigurnosti iako je teško napraviti jasnu podjelu jer se u mnogim slučajevima pojmovi međusobno preklapaju. Nove generacije vozila opremljene su brojnim naprednim asistentima za vozače koji značajno poboljšavaju sigurnost, udobnost i efikasnost vožnje te pomažu ili rasterećuju vozača u vožnji. Oni čine vožnju sigurnijom i ugodnijom, smanjujući stres vozača i optimizirajući performanse vozila.

Neke od mogućnosti modernih sustava asistencije vozaču su:

  upozorenje prije napuštanja voznog traka
  stabiliziranje vozila kod prevelike brzine vožnje u zavoju
  podržavanje maksimalnog kočenja vozila 
  nadgledanje održavanja sigurnosnog razmaka
  poboljšanje opažanja biciklista i pješaka

U nastavku ćemo detaljnije opisati različite asistente za vozače. Većina njih je već zakonska obveza za proizvođače, a mi ćemo se fokusirat na to kako je MAN riješio specifične zahtjeve za veću sigurnost teretnih vozila u prometu.


SUSTAVI ASISTENCIJE VOZAČU:


1. Klasični i adaptivni tempomat i ograničenje brzine vožnje

Klasični tempomat omogućava vozačima da održe konstantnu brzinu bez potrebe za stalnim pritiskom na papučicu gasa. Ovo je posebno korisno na dugim putovanjima, smanjujući umor vozača i omogućujući im da se usredotoče na promet i uvjete na cesti. Uz klasični tempomat, tu je i ograničenje brzine koje osigurava da vozilo ne prekorači postavljenu maksimalnu brzinu, čime se povećava sigurnost i smanjuju rizici od prekršaja.

2. Adaptivni tempomat (ACC - Adaptive Cruise Control) je naprednija verzija klasičnog tempomata koja automatski prilagođava brzinu vozila prema prometnoj situaciji ispred vozila. Korištenjem radara i senzora, ACC održava sigurnosni razmak od vozila ispred, automatski usporava ili ubrzava kamion prema potrebi. Ovo značajno smanjuje stres i umor vozača, posebno u uvjetima velikih prometnih gužvi.

3. MAN EfficientCruise i MAN EfficientRoll

MAN EfficientCruise je inteligentni tempomat koji koristi podatke o topografiji prometnica za optimizaciju vožnje. U kombinaciji s MAN EfficientRoll funkcijom, sustav omogućava dodatno upravljanje mjenjačem brzina, čime se postiže maksimalna ekonomičnost potrošnje goriva. Korištenjem ovih tehnologija, kamioni automatski prilagođavaju brzinu i odabir brzine kako bi iskoristili gravitaciju pri vožnji nizbrdo i minimizirali potrošnju goriva.

4. Pomoć za kočenje u slučaju opasnosti (EBA - Emergency Brake Assist)

Emergency Brake Assist (EBA) sustav automatski prepoznaje situacije u kojima je potrebno hitno kočenje kako bi se izbjegla nesreća. Korištenjem radara i kamera, sustav prati promet ispred vozila i u slučaju opasnosti automatski aktivira kočnice. Ovo može biti presudno u sprječavanju sudara, posebno u situacijama kada vozač nije u mogućnosti brzo reagirati.

5. Pomoć protiv izlaska iz voznog traka (LGS - Lane Guard System)

Lane Guard System (LGS) nadzire poziciju vozila unutar voznog traka i upozorava vozača u slučaju nenamjernog prelaska preko linija traka. Ovo je izuzetno korisno na dugim putovanjima gdje vozač može biti umoran ili dekoncentriran, pomažući u održavanju sigurnog položaja na cesti.

6. Aktivno stabiliziranje ovjesa Vozila (CDC - Continuous Damping Control)

Continuous Damping Control (CDC) sustav omogućava kontinuirano prilagođavanje ovjesa vozila u realnom vremenu. Ovaj sustav poboljšava stabilnost i udobnost vožnje, prilagođavajući se uvjetima na cesti i opterećenju vozila. Time se smanjuje rizik od prevrtanja i povećava sigurnost, posebno kod naglih manevra i vožnje na neravnim površinama.

7. Nadzor tlaka zraka u kotačima (TPM - Tire Pressure Monitor)

Tire Pressure Monitor (TPM) sustav kontinuirano prati tlak u gumama i upozorava vozača u slučaju nepravilnosti. Ispravan tlak u gumama je ključan za sigurnu vožnju, ekonomičnost goriva i dugovječnost guma. TPM sustav pomaže u održavanju optimalnih uvjeta, smanjujući rizik od nesreća uzrokovanih nepravilnim tlakom.

8. Nadzor mrtvog kuta kod skretanja (MAN Turn Assist)

MAN Turn Assist sustav pomaže vozačima pri skretanju na malim brzinama, posebno u urbanim sredinama gdje su pješaci i biciklisti česti. Sustav koristi senzore za nadzor mrtvog kuta i upozorava vozača na prisutnost objekata ili osoba, smanjujući rizik od nesreća pri skretanju.

9. Prepoznavanje prometnih znakova (MAN AttentionGuard)

MAN AttentionGuard sustav koristi kamere za prepoznavanje prometnih znakova uz cestu i prikazuje ih vozaču na displeju. Ovo pomaže vozačima da budu svjesni trenutnih ograničenja brzine, znakova upozorenja i drugih važnih informacija, poboljšavajući sigurnost i usklađenost s prometnim propisima.

10. Automatsko kočenje  (MAN SafeStop Assist)

MAN SafeStop Assist pruža sigurnost za logističke tvrtke i njihovo upravljanje voznim parkom u slučaju potencijalno opasnog scenarija, tj. ako vozač padne u nesvijest ili više ne može kontrolirati kamion iz drugih razloga i kamion postaje vozilo bez vozača. Ako se to dogodi, sustavi pomoći vozaču kamiona samostalno dovode kamion do kontroliranog i sigurnog mirovanja, čime se sprječavaju sve moguće nesreće, poput sudara s prometom u mirovanju. MAN SafeStop Assist  samostalno utvrđuje da li vozač još uvijek aktivno vozi i može zakočiti vozilo. Nakon toga koristi MAN ACC Stop and Go adaptivni tempomat, zajedno s drugim sustavima, za automatsko kočenje vozila na kontrolirani način. Sustav omogućuje poboljšanu prvu pomoć vozaču, ako je potrebno, otključavanjem vrata i uključivanjem unutarnjeg osvjetljenja.

Komentari

Trenutno nema komentara

Dodaj komentar

Polja označena sa zvjezdicom (*) su obavezna

*
*
*
*
vrh stranice